Medisinsk Portal. Sykdom, Symptomer, Behandlings
Hoved~~Pos=Trunc » Spørsmål og svar » Hvorfor har jeg en lav blodprosent?

Hvorfor har jeg en lav blodprosent?

spørsmål

Kjære Network Doctor,

Jeg er en kvinne på 30 år, som har hatt problemer med lavt blodtrykk de siste seks månedene. Jeg kan være veldig sliten og få hodepine. Her for de siste par dagene, tror jeg jeg har blitt mer tørst, så jeg prøver å drikke mer vann.

For omtrent halv to år siden, da jeg spurte legen min om å sjekke blodsatsen min på grunn av tretthet og svimmelhet, var det litt lavt. Du visste ingenting om det.

Jeg kjøpte krauterblut i Matas og stoppet etter 1-2 flasker. Da jeg var i kontroll, økte blodfrekvensen til ca. 7.7. Her sa legen at det var nesten normalt.

Etter et par måneder følte jeg meg utrolig sliten og fikk den kontrollerte blodtakten igjen. Her falt det til 7,0. Legen la meg på jernpiller, som jeg tok i minst 1½ måned (to piller daglig).

Da jeg deretter gikk til legen igjen for kontroll, døde blodfrekvensen videre ned til 6,2. Blodprøver ble tatt og legen trodde fortsatt at det var på grunn av jernmangel. Han anbefaler å ta 3 piller om dagen. Jeg spurte om perioden kan være grunnen til det. For videre refleksjon har jeg hatt kraftige menstruasjoner flere ganger i den siste delen av tiden. Legen mener at det ofte er årsaken til at blodprosenten faller hos kvinner.

Jeg er bekymret og tror at man bør undersøkes nærmere om det er menstruasjonsperioden som er årsaken til det. Skal du ikke finne den underliggende årsaken til blodfallet? (for eksempel en magesykdom). Jeg forstår ikke engang at du bare må holde fast med jernpiller uten å finne den virkelige årsaken.

Nå har jeg prøvd med jernpiller to ganger daglig, men blodprosentandelen har falt til 6,2. Jeg forstår ikke? Hvorfor kan legen være så sikker på at det kan være menstruasjonsperioden som kan være årsaken?

For et år siden ble jeg operert for et hengende øyelokk og etter operasjonen var jeg svimmel i omtrent to uker. Da har jeg noen ganger opplevd svimmelhet. Det skjer mest når jeg stiger opp fra sengen om morgenen. Nå skjer det sjelden. Kan det være en forbindelse her med lav blodprosent?

På den tiden ble jeg ikke sjekket for hvordan blodprosenten var. Bekymrer jeg for mye, eller skal legen ha gjort noe mer? Skal jeg skyve legen litt mer neste gang hvis tre jernpiller også ikke hjelper på blodprosent? Jeg håper på noen gode råd.

Med vennlig hilsen

Ett spørsmål

svar

Kjære spørsmål,

Symptomene du beskriver passer godt med lavt blodprosent, og derfor har legen din også bevist det flere ganger.

Det kan være mange grunner til at blodprosenten faller. Det kan delvis støte på en (kostbar) jernmangel, men det kan også skyldes blødning.

Ofte bør blødninger finnes i mage-tarmkanalen, men det vil vanligvis være symptomer i form av smerte, kvalme eller endret tarmbevegelse. Jeg antar at legen din og du har diskutert.

En alvorlig menstruasjon kan være årsaken til at blodprosentandelen er lav hos kvinner, men i forhold til din usikkerhet om det er den riktige forklaringen i ditt tilfelle, bør du diskutere med legen din. Det er viktig at du føler deg hørt.

Når du føler deg trygg på at du har identifisert årsaken til lavt blodprosent, kan en vedvarende jernbehandling lett være en annen løsning. I ditt tilfelle kan du også forsøke å redusere menstruasjonsperioden - for eksempel ved hjelp av en hormonspiral - og se om det kan være en alternativ løsning.

Den mest elegante måten å sikre at en blødende kilde er funnet, er nå at blodprosentandelen stiger når blødningen stoppes / reduseres.

Med vennlig hilsen

Morten Svenning Nielsen

Spesialist i generell medisin


Hvis Du Likte Vår Artikkel, Og Du, Har Noe Å Legge Til, Dele Dine Tanker. Det Er Veldig Viktig Å Vite Din Mening!

Legg Til En Kommentar